dinsdag 26 januari 2016

Hakkûhbar - Gabbertje

Natuurlijk kende ik ze ook: die kale koppen in hun Aussies met die uitpuilende ogen. Van die types die na een nachtje doortrekken het liefst nog even doorhakten op de afterparty in een of andere tunnelbuis. De jongens en meisjes die bij het ochtendgloren al tandenknarsend langs je heen liepen terwijl ze dwars door je heen keken.

Het was dit prototype gabber dat de inspiratie vormde voor de allereerste parodie op de gabberscene: Gabbertje. Bob Fosko, bekend van De Raggende Manne, en Ruben van der Meer, acteur en cabaretier, waren de twee mannen achter Hakkûhbar. In hun bewerking van de bekende tune van de TV-serie Swiebertje staken zij de draak met ‘onze’ lifestyle.

Al waren wij vergeleken met onze ‘broeders en zusters’ wel héél saai en braaf met onze watertjes en onze Red Bulls. Geen Aussies… Geen kale koppen… Ik had mijn haar zelfs niet eens opgeschoren. Niet dat ik het niet wilde… Maar mijn kapper weigerde het toen ik het voorstelde: “Daar begin ik niet aan”. En klaar was ik.

Maar toch voelde het als een dolksteek: ‘onze’ muziek werd rechtstreeks aangevallen. En het ergste was: de andere helft van Nederland lachte er smakelijk om. Het kocht massaal de single. Gabbertje bereikte daardoor de hoogste positie in de vaderlandse hitlijsten en bleef daar drie weken staan. Het betekende het begin van het einde.

Want de gifbeker moest leeg. Na de eerste hit van Hakkûhbar volgden de liedjes Supergabber en Gabbersaurus. En ook deze nummers gooiden hoge ogen. En en passant werden we nog van links aangevallen door Gabberwijffie en van rechts door onze ‘eigen’ Gabber Piet. En dat deed nog wel het meeste pijn: het boegbeeld van de gabberscene, de presentator van ons favoriete TMF-programma ‘Hakkûh!’ bracht met Hakke & Zage ook een nummer uit dat de gabberscene volledig op de hak nam.

Met het schaamrood op de kauwende kaken verdwenen wij als trotse gabbers langzaam naar de underground. Keihard nagelachen door de mannen van Hakkûhbar. Maar… Karma is a bitch. Hun financiën liepen via een studio die vóór hun grote succes al diep in de geldproblemen zat. Toen het geld opeens binnenstroomde begonnen de oude schuldeisers zich weer massaal te melden bij die studio. Het deed de eigenaar besluiten om dan maar te vertrekken. En hij nam al het geld mee. De man is nog steeds spoorloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten