dinsdag 6 december 2016

N.U.K.E. - Nana


Ze zullen het zich niet beseffen. Maar N.U.K.E. had in 1992 een wereldprimeur. Het was namelijk de allereerste nummer één in mijn persoonlijke Top 40. Een ranglijst die ik opstelde uit onvrede met de échte lijst, waar op dat moment zowel Boyz II Men, Jon Secada, Paul de Leeuw áls die ellendige Whitney Houston mijn favoriet van de eerste plaats af hielden met hun verschrikkelijke zwijmelnummers.

Ik heb wat af vergaderd met mijzelf in die tijd. Maar dat N.U.K.E. met Nana als allereerste plaat ooit de hoogste positie in Erwin’s Top 40 (uiteraard uit te spreken als ‘top fourty’) zou bekleden, stond als een paal boven water. Wat vond ik dát een heerlijk nummer.

Ik vond de uitgave van N.U.K.E. óók beter dan de variant van het Nederlandse L.A. Style. Met I’m raving / O si nene brachten zij in diezelfde periode een vrijwel identieke cover uit van ‘Billie Holiday on acid’ Nicolette, als opvolger van hun internationale successingle James Brown is dead.

Maar dat werd dan ook niet zo’n grote hit. Niet in Erwin’s Top 40 maar ook niet in de officiële hitlijst. L.A. Style bleef daar steken op de 20ste plaats, waar N.U.K.E. een top 5-notering behaalde. Maar niet alleen in Nederland was Nana een succes. In diverse Europese landen stond het hoog in de charts en in Italië zelfs op nummer één.

De man achter de danceact was Torsten Stenzel. Een Duitser die na deze grote hit direct weer koos voor de ‘underground’. Hij begon een nieuw label, en produceerde vanaf dat moment vooral platen voor anderen. Pas in 1999 zou hij weer op de voorgrond verschijnen als een van de ‘Friends’ van DJ Sakin die in dat jaar een hit scoorden met Protect your mind (Braveheart).

Er volgde nog een tweede single van het project: Nomansland (David’s song). Een meer dan welkome cover van het nummer van 90’s iconen The Kelly Family. Ook met de volgende single On the beach, die hij samen met zijn broer onder het pseudoniem York uitbracht werd duidelijk dat zijn muziek sinds het begin van zijn carrière flink was meegeëvolueerd.

De oldschool van N.U.K.E. was inmiddels ingeruild voor heerlijk in het gehoor liggende, melodieuze trance. Maar ook Erwin’s Top 40 had een metamorfose ondergaan en bestond uit stapels gebrande verzamelcd’s met trance-nummers, waaronder On the beach. En zo is de cirkel weer rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten