dinsdag 2 oktober 2018

D-Shake - Yaaah


“Als er dit jaar 'gepiekt' wordt met een aantal flinke zomerhits kunnen we nog een jaar vooruit, maar het zou me ook niets verbazen als de echte house over een jaar volkomen verdwenen is. (…) Het hoogtepunt is in elk geval allang geweest." We schrijven 8 juli 1991. Het NRC heeft een interview met de tot dan toe meest succesvolle Nederlandse house-artiest D-Shake, in het echte leven Aad de Mooy.

Begin 1990 verraste hij vriend en vijand met een snoeiharde, maar, zo benadrukt de Nederlander zelf, tegelijkertijd subtiele elektronische dansplaat Yaaaah! die in het Amsterdamse clubleven insloeg als een bom. Het succes ging zelfs de grenzen over met als resultaat dat hij wereldwijd meer dan 200.000 platen verkocht.

In ons land zorgde de plaat ervoor dat house niet langer een jetset-feestje was. Nadat deze single in de Top 40 had gestaan, begonnen ook anderen dan de upper class zich te interesseren voor het genre. Het genre, dat dus in 1991 al op zijn einde liep volgens deze pionier.

Hoe anders is het gelopen! De ontwikkeling van de house kwam na het bewuste interview in een stroomversnelling terecht. Genres en subgenres dienden zich in rap tempo aan, al verdwenen sommigen ook weer net zo snel als ze gekomen waren. Maar sindsdien is house onder de naam EDM, een vaste waarde in de hitlijsten, zijn er elk weekend wel een paar housefestivals te bezoeken en is het een van de belangrijkste exportproducten van Nederland.

Maar zoals wij ook al zagen bij DJ Paul Elstak, levert dergelijk pionierswerk je niet alleen maar lovende kritieken op. Veel van zijn collega’s vonden hem een sell-out vanwege het naar het grote publiek brengen van ‘hun’ house. Hij was er eind 1991 overigens óók wel weer klaar mee en hief D-Shake op. Al zou hij zelf onder verschillende aliassen nog actief blijven in de scene totdat hij in 2000 de definitieve keuze maakte om zich als Alex Cortiz te richten op een stuk rustiger deel van het house-spectrum: de chill out/lounge.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten